NEW Ae 3/6I
De BNS-usa is niet meer, de BNS heeft het traject naar meer dan 9 jaar USA treinen weer terug in de operatie. Vanaf vandaag 29-09-2019 wordt er weer met Zwitsers materieel gereden op de modelbaan, echter doordat er geen draden hangen is er per 1 mei besloten dat er voor de komende jaren de diesel explotatie door de DB wordt voortgezet.
AL het Amerikaanse materieel is van de baan verwijdert, en wordt opgeslagen (om weer eens te switchen :-) ). Het tijdperk dat wordt nageboost is epoche III-IVa. Hierdoor kunnen zowel computernummers als de oude nummers op de baan rijden
Vandaag 30-December-2020 zijn de laatste goederen van 2020 afgeleverd, morgen op 31 december wordt alles opgehaald en voor het weekend afgesloten.
Voor nu een mooie jaarwisseling en een mooie rit naar 2021!
Vandaag 29-December-2020 zijn de laatste aankopen van 2020 binnen gekomen van modeltreinexpress. Het zijn een eerste klas DB D-rijtuig van Roco (in Blauw) een DR gmhe (Brawa) en een DR gehlmmss van exact rails (zie ook foto hiernaast).
Op 31 december is dan op de valreep de verlichting ontvangen die bij marnan was besteld en is de esu 50708 (digitaal schakelbaar) deze wordt ingebouwd in het DR rijtuig en de F-zug wordt hiermee opgeknapt. Tevens worden de verlichtingen voorzien van de esu powercaps wat meer dan 1 minuut buffer geeft en daarmee zonder flikkeren te kunnen rijden. Hierover meer in 2021.
Vandaag 27-December-2020 is het eerste stuk van het perron bij Därligen gestort. Gebruikt is smooth-it van Woodland Scenics, kijken of het werkelijk een mooi stukje glad asfalt wordt.
Vandaag 27-December-2020 is de laatste hand gelegd aan het wissel en de verbindingsboog. Alles is van grind voorzien en de rails is al aan het inroesten zoals op de foto is te zien.
Vandaag 23-December-2020 is begonnen met de verbouwing bij Därligen (anex Kandersteg...).
Wissel is pas gemaakt, nu de sporen en de aandrijving nog aansluiten.
Vandaag 23-December-2020 is begonnen met de verbouwing bij Därligen (anex Kandersteg...).
Door de verbouwingen zijn er veel omleidingen, goederen zijn vanmorgen bij BlauSee afgesteld om bij BlauSee te worden uitgewisseld.
Vandaag 22-December-2020 is begonnen met de verbouwing bij Därligen (anex Kandersteg...).
Er komt gezien vanuit BlauSee een extra wissel bij om het huidige perron aan beide kanten te kunnen gebruiken en zo een eiland perron te creëren. Naast deze wijziging wordt het stationsgebouw van Därligen geplaatst, deze past beter bij het landelijke karakter van dit station.
Op 21-december-2020 video gemaakt van de complete trein met Silberlingen/N-wagen. Trein heeft de maximale lengte voor de zijlijn 5 silberlingen.
Vandaag 12 november 2020 is de BR119-036 begonnen met revenue service.
Na een grondige interne verkabeling om alles aan te sluiten op een MTC loksound v5 decoder is alles perfect in orde. Met aparte schakeling van rood en 3 punts verlichting, pluim voor Piko om deze apart te bedraden.
Volgende week volgt een verslag van de inzet van deze mooie stoere locomotief.
13-november nieuwtje, de trekkracht is genoeg voor de vakantie trein!
Detail van de speaker inbouw, naast deze cube speaker is er tevens nog een 18mm speaker onderin de lokomotief. Dit geeft een mooie sound met bas en hoge tonen.
Overzicht van de inbouw en het gebruik van een ESU adaptor voor de loksound v5 MTC decoder. Er is later nog een ESU PowerCap in gebouwd en rechts geinstalleerd.
Vandaag 7 november 2020 besluit genomen om een Piko expert lok te gaan testen (wel oudere generatie begrijp ik) maar hier kan nog een loksound 4.0 in met de 8polige stekker (of de loksound 5 via het MTC verloop board). Keuze voor loksound 4 of 5 moet nog worden gemaakt. Voorlopig geen esu buffer condensator om eerst te kijken hoe de lok performed.
Update-12 November wordt de lokomotief bij de BNS verwacht.
Vandaag 4 november 2020 is de V100 binnen gekomen (besteld bij Marnan). Tevens is de lok meteen gepluked van draaistellen en motor. De motor en draaistellen gewisseld met de BR211-236 die weer als nieuw rijdt :-).
Op de achtergond de pluk lok op de voorgrond een oude bekende de goede 'oude' BR211 236.
De afgelopen week de V200 voorzien van een loksound v5 met bijbehorende minispeaker. De esu soundfile heeft de qualificatie HiFi en klinkt ook super. Zie foto, een MTC decoder via een adapterprint in de bestaande ruimte, verder via de standaard 8-polige plug in de lok aangesloten.
Nu alleen nog wat aan het schudden van de lok doen en we hebben een perfecte V200.
13-november update, loksound v5 is weer uitgebouwd en in de BR119 gezet, deze lok schud niet en wordt de komende maand getest op betrouwbaarheid en slijtage.
22-10-2020 Vandaag is de ESU V60-660 afgeleverd en test gereden. De locomotief rijdt nog steeds goed (na 1,5 uur). Ook is de rook generator getest en iets minder intense gezet,gezien de rook productie.
31-10-2020 Korte update na een week werk heeft de lok er 4 uur opzitten en rijdt nog steeds super! (en echt soepel)
22-10-2020 Great update, today the BNS received a brand new V60 back from ESU, locomotive has now run for 1,5 hours and is still working very good. Also the smoke generator tested, even reconfigured it to produce less smoke.
13-August Update, ESU reported that the V60 is beyond repair and that they will replace the BNS V60 with a brand new one. The drawback is that we have to wait till Q4/2020. The BNS thanks ESU sofar for the good support and communication about the issue.
04-August update, DHL reported that the V60 is received by ESU .
31-July update, the V60 is today put on transport with DHL to ESU.
30-July, received e-mail from ESU that the V60 can be send back to get a factory service/repair.
On 25 of July the V60 started to run very unstable and stopping with the light flickering (high current usage on engine).
The V60 is than completely disassembled to see what causes this bad running. The running wheels and rods where not running smooth and had a resistance point. This resistance point damaged the plastic running gear so bad that in it self is know a bad spot and can's function any more.
So after 2 month of operations the ESU V60 is out of service and waiting for support .
13-10-2020 Vannacht heeft een grote operatie plaatsgevonden op Spiez (10 wissels), de stroom detectie schakeling is aangepast naar een pure relais schakeling. Het relais schakelt parallel met de wissel en zorgt zo voor polarisatie en positie melding (nu nog met een led). Verderop deze week wordt ook de inrij kant gedaan (8 wissels).
05-10-2020 Het industrieterrein bij Kandersteg heeft alle sporen nu liggen, nu alleen de wissels nog aansluiten.
03-10-2020 Gespot op Kandersteg een dubbeltractie om een lehrlauf te voorkomen.
26-09-2020 Is de ob BR212 binnen gekomen. Na het monteren van de rangeer steps en de ruitenwissers etc. is het inrijden begonnen.
Hier een foto tussen het inrijden door, de lok heeft er al 45 minuten opstaan.
24-09-2020 Is er bij Kuiper's Hobbyhuis een Br212 in oceaanblau beige (ob) besteld. Deze lok dient als ontlasting van de huidige Br211.
De 211-036 heeft al meer dan 5000Km (1/87) afgelegd en wordt in veel diensten ingezet dat er nodig verlichting dient te komen daar de lok anders te snel versleten is en er groot onderhoud noodzakelijk wordt (wat ook kosten met zicht meebrengt)
19-09-2020 Is de 2020-004 binnengekomen in de werkplaats voor een 30 uren onderhoudsbeurt.
Bij het tweede draaistel bleek de koppeling die aan het wormwiel vastzit ingescheurt te zijn op 2 plaatsen. Na een nader onderzoek bleek ook dat de reeds eerder schoongemaakte worm ditzelfde euvel heeft.
Lok is nu buitenbedrijf voor vermoedelijk 2 weken, bij Roco zijn de onderdelen besteld. Doorgaans worden deze rond 2 weken geleverd.
09-09-2020 Is de Ultrasoon reiniger binnengekomen in de werkplaats.
Als eerste lok was de 220 236 aan de beurt voor zijn 30H onderhouds interval. Lok 236 is nu perfect gereinigd en opnieuw gesmeerd. Dit naar advies van de onderhoudswerkplaats van Miniatuur Wunderland. Die maken de loks tijdens een onderhoudsbeurt ook compleet schoon om vorming van schuurpasta (olie/vet en slijpsel) te voorkomen in de lok en zo de slijtage te verminderen.
Zie de foto hoe compleet schoon de de aandrijving er uitziet, als nieuw!
29-08-2020 De DB 215 102 is vandaag onstpoort bij het wissel dat aftakt naar de goederenloods. De wissel was al gevijlt voor betere geleiding en bij de 215 102 waren de wielen gesteld, echter het mocht niet baten. Bij het inrijden ontspoort de 215 102 nog steeds (wel een kant op bij de 215 102). Dienst order is nu de 215 102 niet op diensten in te zetten waarbij van Kandersteg naar Blausee wordt gereden. Dit tot nader order.
27-08-2020 Na het groot onderhoud en het schoonmaken van de wielen heeft de 211 af en toe problemen om weg te komen en pakt geen stroom op van de baan. Vandaag met een glasvezel borstel de wiel contacten schoon gemaakt. Proefrit resultaat is nu nog niet bekend.
De proef is geslaagd, waar de rails schoon is (een vereiste) rijdt de 211 nu weer zonder problemen!
27-08-2020 Sinds zondag 23 augustus 2020 is er een NS 2241 beschikbaargesteld door de VBS om het V60 gat in te vullen in de dienst. Op moment wordt de VBS lok gebruikt voor rangeer taken op Kandersteg.
15-08-2020 Afgelopen 1,5 dag heeft de treindienstleider noodgedwongen over maar 4 loks kunnen beschikken. V60 bij ESU en de 211 weg voor groot onderhoud.
De 215 heeft de meeste treinen naar Kies opgevangen en tevens de ochtend dienst (goederen+personen). In de avond heeft de 215 wederom de Kies diensten gereden, een V200 de trek-duw en de 221 de goederen.
15-08-2020 Afgelopen 1,5 dag is de 211 in de werkplaats geweest voor groot onderhoud (nu 66 uur in active dienst en 3617(1/87)Km). De lok is volledig uitelkaar geweest. Deze keer is de motor is schoongemaakt. Wel viel op dat de aandrijving weerstand heeft wat geen nadelige invloed heeft op de rijeigenschappen. De onderhoudsinterval wordt op 25 uur gezet gezien de toestand waarin de lok de werkplaats binnen kwam.
Na 3 diensten te hebben gemist die door de 215 en de V200 zijn overgenomen is de 211 er weer klaar voor.
12-08-2020 Bij Kandersteg gemaakt tijdens de koelere ochtend uren maar ook in de avond met de airco aan geen problemen tijdens de dienstregeling bij de BNS
07-08-2020 Bij Kanderstag gemaakt de extra ritten en ook in het komende wekende met de trek-duw combi (met de 215). Van morgen bestand deze uit 3x Nwagen waaronder de nieuwe stuurstand!
06-08-2020 gemaakte foto van het Piko model naast de ESU. Koplichten en ruitenwissers zijn een wereld van verschil. Ook net als bij Roco de vrijstaande handgrepen!
De rijeigenschappen, van een schommelende bak naar een stabiel op de rails liggende wagon. Met super draaistel details. Ook het koersbord is apart te schakelen (bij Piko niet eens verlicht).
En verder natuurlijk de verlichting met buffer condensator.
Vandaag (04-Augustus-2020) de ESU stuurstand wagen besteld na de vele irritaties en slechte verlichting van het Piko model. Repareren hiervan wordt niet efficient gezien.
Tevens binnenverlichting van ESU aangeschaft voor de unbauwagens en om de Digirails te vervangen in een Roco N-wagen.
Vandaag (29-juli-2020) binnengekomen vanuit Duitsland (modellbahn Union) de Roco BR 215 102-5.
De rijeigenschappen zijn perfect te noemen. Na het verpichte inrijden heeft de lok vandaag zijn eerste 3 diensten gereden.
Voor de eerste keer (25-juli-2020) een bestelling geplaatst bij Modellbahn Union, een Roco 215 .
Voorlopige inzet de lokale goederen en de regio personen treinen.
Op 19 juli is begonnen met de constructie van het perron bij BlauSee.
Op 18 juli is de V60 compleet uit elkaar gehaald om te kijken waarom de rijeigenschappen niet optimaal waren.
Mogelijk waren de randen van de wielen de oorzaak, de werkplaats chef heeft geen andere aanwijzingen kunnen vinden. Komende week gaat de V60 de local goederentrein rijden om te kijken of het schoonmaken heeft geholpen.
Op 15 juli heeft de V100 zijn eerste onderhoudsbeurt gehad na 36 uur betrouwbare dienst en een kilometerstand van 2031KM.
Tevens is te zien dat de wielbanden niet afgesleten zijn maar een mooie glans hebben.
In het weekend van 11-12 juli wordt er gewerkt aan de loods bij Blausee.
De loods staat nu reeds op de baan en zit er perfect uit, kopspoor is ingekort en van ballast voorzien
In het weekend van 27-28 juni is de loods gebouwd om op het nieuw onstane kopspoor te worden geplaatst.
De loods staat nu reeds op de baan en zit er perfect uit, plaatjes volgen. Hier alvast een sneak preview in de werkplaats.
In het weekend van 20-21 juni is er een wissel op BlauSee verwijderd en vervangen door rails. Alles is volgens de planning verlopen en zoals op de foto is te zien is de rails netjes opgeleverd met ballast.
Dit weekend worden de rails verlegt op het station BlauSee. Er zijn dan 3 sporen voor het station, 1 hoofdspoor, 1 binnenloop spoor voor goederen of wachtspoor en een perronspoor voor de personentreinen.
Afgelopen vrijdag 19 juni heeft de 200 036 meer dan 1000 1/87 km gereden bij de BNS. Een hele prestatie omdat dit in ongeveer 5 weken heeft plaatsgevonden!
Afgelopen donderdag 18 juni heeft de 211 236 meer dan 1000 1/87 km gereden bij de BNS. Een hele prestatie omdat dit in ongeveer 4 weken heeft plaatsgevonden!
Afgelopen weekend (13-14 juni) is er proefgereden met een setje umbauwagens van Brawa. De wagens rijden over de gehele baan perfect. Nu kan de ESU binnenverlichting worden ingebouwd die zaterdag bij MTE is aangeschaft.
Op 6 juni 2020 is de eerste dienst gereden met de nieuwe stuurstandwagon. Het omlopen op Kies vervalt hiermee. Nadeel is nu wel dat de personentrein nu geen goederenwagons in de avond meer mee terug kan nemen.
6 juni 2020 kijkje in de binnenkant van de stuurstandwagon. De binnenverlichting is een digirails lichtstrip met decoder.
Op 1 juni 2020 is begonnen met het gereed maken van de Piko stuurstandwagon. De kwaliteit en de detaileering halen het niet bij de Roco. Geen losstaande handgrepen en stroom pakking per draaistel, dus effectiectief 2 assen per pool dit terwijl de Roco 4 assen per pool heeft. Het interieur is zoals op de foto is te zien uit een kleur, Roco heeft al twee kleuren. Die BNS ziet deze wagon dan ook als een miskoop op basis van misleidende informatie uit youtube en internet sites die blijkbaar pro Piko zijn.
Op 2 juni 2020 in de ochtend is de eerste cement wagon (leeg) afgeleverd om vandaag de eerste wagon lading vanuit Kies te kunnen uitvoeren. Hier het resultaat, de cement wagon staat klaar om vandaag te worden gevuld.
Op 2 juni 2020 in de ochtend is de eerste cement wagon (leeg) afgeleverd om vandaag de eerste wagon lading vanuit Kies te kunnen uitvoeren. Afgeleverd is de cement wagon met de BR 261 660.
Op 1 juni 2020 is de avond rit voor het eerst gerden met de nieuwe N wagen van Roco. Details foro van de BR 211 236 tijdens het omrijden van de lok.
Op 1 juni 2020 is de avond rit voor het eerst gerden met de nieuwe N wagen van Roco. Hier tijdens het omlopen op Kies
Op 1 juni 2020 is de avond rit voor het eerst gerden met de nieuwe N wagen van Roco. Voorzien van een nog Digirails binnen verlichting op weg naar Kies.
29-mei-2020
Korte Lollo V160 update, de koop op CataWiki gaat niet door de verkoper reageert nog steeds niet (wat een Belg). Gelukkig is het geld wel netjes door CataWiki teruggestort.
Hier een aantal foto's van de Fleischmann V60 , de Roco V60 van de BLS en de nieuwe ESU BR261.
Kijk en geniet van de verschillen.
Hier een aantal foto's van de Fleischmann V60 die de toenmalige LLS 47 jaar geleden indiensr nam. Mooi te zien de ontwikkeling van het modelspoor model van de V60 van ESU nu in de vorm van een BR 261 660-5 nog wel in oud rood.
27-mei-2020 Update vanuit MTE, vandaag gaat de V60 op de post en gelukkig met DHL.
26-mei-2020 DB diesel BR261besteld bij MTE, nu nog kijken of deze werkelijk op voorraad is. Keuze is gevallen op deze lok boven de Piko (geen digikoppeling en slechte buffer condensator) Foto ESU. Brawa is nog prijziger en op moment nergens leverbaar in de Dig+ uitvoering.
26-05-2020 Update op Lollo, gesproken met de Catawike support desk, verkoper krijgt nog drie dagen om de lok op te sturen. Hierna wordt het aankoopbedrag terug gestort (weet niet hoelang dit weer gaat duren)
23-mei-2020 DB diesel BR216 via CataWiki de veiling gewonnen echter de verkoper (een Belg in dit geval) laat totaal niet van zich horen. Na nu meer dan tien berichten heb ik de veiling site benadert om mijn geld terug te krijgen. Jammer dat mijn eerste keer op CataWiki zo slecht verloopt.
Nu kijken hoe de service werkt bij CataWiki.
11-mei-2020 DB diesel BR216 gaat voor een verrassing zorgen. Via een veiling doet de BNS mee, nu maar hopen dat Lollo deze kant op komt.
11-05-2020
De 211 236 tijdens het inrijden van de loco op de hoofbaan bij Kandersteg.
23-05-2020
Hierbij nog een mooie plaat van de V100/211 tijdens het uitvoeren van haar werk. De Zimo sound decoder is super en de rijeigenschappen prima, alleen wat piepen van wat de BNS-werkplaatschef denkt dat het de sleepers zijn.
7-mei-2020 DB diesel BR220 036-8 binnen gekomen en voorzien van een Loksound 4.0. Tevens zoals op de foto is te zien alle kleine onderdelen gemonteerd. Inrijden en afname ritten gaan morgen beginnen.
6-mei-2020 Vanwege DB diesel power tekorten is een DB BR211 besteld. Deze lok de Roco 52527 is reeds door Roco voorzien van een sound decoder (plux22).
4-mei-2020 op kandersteg een V200 gespot. Deze V200-101 heeft op 5 mei nieuwe speakers gekregen (100Ohm) er bleek in deze Roco lok een esu 3.5 decoder te zijn geinstalleerd die nog netjes (niet de soundfile) is te programmeren met de ESU 5.0 software. Aan een update naar Loksound V4.0 wordt gekeken.
4-mei-2020 Vanwege DB diesel power tekorten is een DB BR220-036 besteld. Het geluid wordt door de werkplaats zelf ingebouwd en bestaat uit een ESU 4.0 loksound decoder (uit de Amtrak FP4).
19-01-2020
Na een klus van ongeveer 4 uur is het station dan eindelijk van gespoten rails voorzien.
Wisseltongen worden beschermd tegen de verf, dit voorkomt problemen na het sputen met de geleiding van de stroom.
05-01-2020
De wissel die ervoor zorgt dat er twee rechte doorgaande sporen zijn op Kandersteg is vandaag voorzien van een Tortoise wissel motor.
Nog wel met de Peco aandrijving
Bij Kandersteg zijn de werkzaamheden klaar. In iedergeval de bocht voor het station.
Zomaar een plaatje van de huidige baan.
Bij Kandersteg worden een aantal wissels verwijdert en de rails worden van bedding voorzien.
Bij Kandersteg worden een aantal wissels verwijdert en de rails worden van bedding voorzien.
Nu de BLS weer begonnen is met het werk bij Blausee zien de bergen er al iets beter uit, zie de foto de achtergrond begint nu vorm te krijgen.
Afgelopen week (1-5/10/2019) is er hard gewerkt aan de verbouwing van Beaver Junction naar Blausee. Alle wissels zijn nu geplaatst, de laatste rails wordt dit weekend verwacht te worden neergelegd. Het Nieuwe station met aparte goederenloods is reeds aangeschaft maar moet nog wel gebouwd worden.
Na 9 jaar geen nieuwe BLS loks te kunnen verwelkomen op de baan wordt er vandaag (2/10/2019) een nieuwe BLS Re 4/4 met nummer 185 van Roco afgeleverd. Deze lok is volledig voorzien van geluid en natuurlijk de volle ondersteuning van de Roco Z21 App.
De verbouwing van het station Blausee is maandag 30-09-2019 begonnen. De oude rails is verwijdert.
De swtchback is een feit, Beaver Junction wordt blauSee. Na 10 jaar American Style de BNS gaat over op European style.