NEW Ae 3/6I
De BNS gaat in 2024 verder met testen doen met outdoor railroading in H0.
De tijd waarin de BNS zich afspeeld is vanaf 1990 tot 2006. Vooral naar Zwitsers voorbeeld. Dit is de tijd dat er vele vakanties in Zwitserland zijn doorgebracht en deze sfeer in een baan wordt verwerkt. De baan zal bestaan uit een buiten en een binnen gedeelte. Het buiten gedeelte wordt de komende twee jaar tijdelijk opgebouwd met trein tafels en later definitief van steen.
De laatste update van 2024.
Tijdens de inzet van de meer als 40 jaar oude Liliput Leightstahl wagons bleek er bij een eerste klas wagon de gloeilampjes binnenin zo warm te worden dat ze door het dak heen kwamen. Vermoedelijk dat deze lampjes 12V zijn en nu op 18V DCC staan. Wagon in uit de dienst genomen voor reparatie, wat weer een uitdaging wordt om plastic putty te vinden en de juiste kleur verf. Gelukkig is plastic modelbouw hier in Thailand een veel bedreven hobby om toch aan de juiste spullen te kunnen komen.
De automatisering met iTrain loopt voorspoedig, de wissels zijn nu elektrisch en zodoende kunnen we nog net in 2024 automatisch met twee treinen rijden.
Vanavond rijden de ETR en de BLS274 (met 12 wagons).
De automatiseering met iTrain loopt voorspoedig, zodoende heeft op kerstavond de kertst express kunnen rijden bestaande uit een BR119 met 3 silberlingen (welke voorzien zijn van schakelbare binnenverlichting).
De eerste sectie is aangesloten op een Roco Z21 Detector 10808 en is werkend. Door te kort aan 24AWG draad worden de resterende blokken morgen of overmorgen aangesloten.
Hier een overzicht van de sporen op het station.
Gisteren 19 December is de dag om te onthouden, de eerste trein reed zijn ronden over de 17 treintafels.
Vanmorgen was de baan volledig nat van de dauw, zie ook hier de dauw op SBB 10812. Binnenin de lok was alles droog!
Geen problemen met rijden, eerst de baan droog gemaakt, morgen eens kijken of het ook op natte rails rijdt.
De rest van de tafels, voorlopig nog 12 stuks, deze zijn 122x60cm.
De eerste 5 tafels zijn binnen om te passen.
Tevens zie je ook de DCC onderdelen die zijn aangekomen. De Z21 met WiFi is ook aanwezig en wordt wel weer naar NL mee terug genomen om daar te kunnen rijden.
Vele BLS en SBB treinen van de BNS gaan de reis naar Thailand maken om daar een nieuwe spoorweg op te bouwen.
De rails is Rocoline met bedding.
De bouw van het traject zal hier op de site als blog verder worden weergegeven.
DR 119 036-2 (Piko)
Dak Silberling (Roco)
MRL SD45 (Walthers Proto)
BN 6340, SD40 (Kato)
Hier op 23 maart 2024(2567) een aantal impressie foto's van de treinen zoals ze er nu bij staan. De weathering wordt nu door de weersinvloeden van buiten best realistisch. Zie en oordeel zelf!
DR 119 036-2 (Piko)
OBB 2016 007-3 (Roco)
SP 8546 (Scaletrains)
FEC 10x (geen foto van)
BN 6040 (Kato)
MRL 374 (Walthers proto 2000)
Voor het eerste zal er in 2024/2567 treinen rijden van de BNS in Thailand. Dit is voor het eerst in de geschiedenis van de BNS dat er buiten NL een spoorlijn wordt gemaakt.