NEW Ae 3/6I
De BNS heeft de plannen voor 2022 in het eerste bericht van 2022 bekend gemaakt.
De tijd waarin de BNS zich afspeeld is rond 1990, dit betekend dat er als class I spoorwegen zijn:
SP (tot 1991) , UP (heden), BN (tot 1996), ATSF (tot 1996) , NS (vanf 1982-heden), CSX (vanaf 1986-heden), MRL (Class-II vanaf 1987-heden)
Op 6 juni is het perron voorzien van smooth-it en er is een tijdelijke plaatsing van het stationsgebouw. Dit gebouw is nog niet geheel klaar.
Hier alvast een foto met de eerste indruk hoe het gaat worden.
Op 4 juni zijn de pcb's binnen gekomen om een MTC decoder te kunnen installeren in loks die niet voorzien van een 21-polige plug. De pcb voorziet in de mogelijkheid om 4 SMD weerstanden te monteren om eenvoudig Led's te kunnen aansluiten in de loks. De pcb's zijn standaard en kunnen in Atlas, Kato en Athearn loks worden gemonteerd (leve de standaardisatie!).
Op de foto een Atlas SD35.
EMD DPU
Op 14 mei zijn er weer een aantal locomotieven gespeedmatched, dit is het inmeten van locs om deze dezelfde snelheid te laten rijden.
Zie hiervoor het filmpje als de 3 locs voorbij komen met een schaal snelheid van 50KM/h
Op 11 mei is het ballast gedaan van de extra opstelsporen op Whitefish. Tevens zijn de sporen volledig van stroom aansluitingen voorzien.
Vandaag op Koningsdag (27-April) is de BN 6340 indienst genomen. Nadat eerst de fan-grils en de laatste handrails waren gemonteerd is de BN 6340 indienst gekomen. Inzet van de lok is voorlopig op de dagelijkse reefer-train.
De lok ziet er spik en span uit, zit zal na een aantal weken wel anders worden!
Het local verkeer is door The Rock Island overgenomen. Op moment denkt The Rock het aan te kunnen met 1 diesel en wel een stokoude BL2. Er wordt bekeken door The Rock of er een FM H14-44 kan worden ingezet, hiervan zijn de 400 en 401 mogelijk. Bij een dealer in DE staat nog een 401 beschikbaar. Verder wordt gekeken of de aanwezige GP35's kunnen worden overgenomen door The Rock. Voor de GP35's dienen dan nog wel decals te worden besteld en is een lange termijn aanbesteding. Ook de logic boards voor het inbouwen van een decoder moeten gemaakt worden. De aanwezige KATO GP35's zijn van de oude release zonder decoder stekker/soldeer-pads.
De uitbreiding met een lok spoor en spoor aansluiting in Helena Yard is tweede Paasdag afgerond. Op 18 April is de bekabeling in orde gemaakt en heeft er een geslaagde proefrit plaatsgevonden met een 3 loco consist bestaande uit een SD45-2+SD40-2+SD40-2.
Planning is nu verder de rails zwart spuiten waarna er de ballasting van de tracks kan gaan plaatsvinden.
De uitbreiding met een lok spoor en spoor aansluiting in Helena Yard is eerste Paasdag afgerond. Het eerste spoor wordt nog verlengd en waarschijnlijk nog een wissel om twee kopsporen te realiseren. (achterse spoor)
OP foto nog zichtbaar de laatste DB personenwagens van een F-ZUG.
De uitbreiding met een lok spoor en spoor aansluiting in Helena Yard is vandaag begonnen. Beid wissel zijn Peco handwissel en worden net als de andere spoor aansluitingen niet via de dispatcher bestuurd.
Het voorjaar zit in de lucht ook op het rangeer terrein bij Dunsmir. Zie foto.
Op de BN SD40 6340 worden dit weekend (09/10-apr) de decals aangebracht. Met microscale Micro SOL wordt ervoor gezorgd dat de decals de kap van de loco mooi volgen.
Gespot op Dunsmir is de CRR SD45-2 in een constist met twee SD40-2's.
Op moment is de lok gespoten en worden de decals aangebracht.
Foto hiernaast geeft een overzicht van de fan's die worden ingebouwd.
Alle fan behuizingen zijn nu op de SD40 geplaatst, nu nog de eyebolts.
De SD40 is dan klaar om gespoten te worden, het BN groen is gespoten afgelopen zaterdag 26-feb.
Dit weekend met het superen van een KATO SD40 begonnen. De fans voor de koeling als de dynamic brackes worden voorzien van Canon & Co fans.
Tevens worden er eye bolts gemonteerd (zie de gaatjes) en worden de grap irons vervangen door fijne metalen irons.
Vandaag 19-feb-2022 is de Alco C630 in dienst gesteld met een Loksound V5 decoder en een dubbele sugar-cube speaker voorzien van de grootste klankkast die ESU er bij levert. Het geluid klinkt dan ook mooi diep van kleur.
De foto's zijn gemaakt op Beaver-Junction tijdens de aankomst van de avond trein met koelwagens.
Bij de BNS staat nog een C628 in de werkplaats, deze heeft jaren geleden kort gereden (in de meters) na ombouw. Hier is te zien de traditionele ESU speaker die 10 jaar geleden tot standaard was verkozen door de BNS. Nu is de sugar-cube speaker setup (enkel -esu 50341- maar indien mogelijk dubbel -esu 50340-) de nieuwe standaard. De sugar-cube levert een rijker en met de grotere klankkast ook meer bas!
Nadat deze week de details parts binnen waren is vandaag (19-jan-2022) de EMD SD40-2 afgerond. De laatste eyebolt is op het dak gezet, luchtslangen voor multitractie zijn opgehangen en de besturings cables voor en achter zijn aangebracht. Dit is de rode kabel.
Luchtslangen Details West MU-265
MU cable Details West MU-236
Na velen weken heeft dan vandaag (09-jan-2022) de CRR 3622 SD45-2 voor het eerste gereden.
Geen problemen tot zover, morgen een eerste revenue service.
Op Beaver-Junction is vandaag het perron verbouwd, de rand is verlaagd en het perron is smaller gemaakt.
Op Dusnmir is er verder gegaan met het grinden.
Op de foto is het nog natte grind bij Dunsmir te zien.
De BNS zal dit jaar wederom gezien de situatie iedere dag 2 diensten rijden behalve in het weekend. Op zaterdag geen reguliere diensten, op zondag 1 reguliere dienst.
Volgende acties staan geplaned voor de komende maand(en):
sd45-2's van licht en geluid voorzien
high hoods bestellen voor sd40 en gp38-2
Beaver-Junction afronden
herontwerp Rosevil yard maken
polarisatie wissels naar Paradise verbeteren
Dunsmir yard ballasten
team-track bij paradise opleveren