NEW Ae 3/6I
De BNS heeft de plannen voor 2021 nog niet klaar. De komende maand zal een overzicht worden gemaakt wat er zeker in 2021 zal worden gerealiseerd.
De tijd waarin de BNS zich afspeeld is rond 1990, dit betekend dat er als class I spoorwegen zijn:
SP (tot 1991) , UP (heden), BN (tot 1996), ATSF (tot 1996) , NS (vanf 1982-heden), CSX (vanaf 1986-heden), MRL (Class-II vanaf 1987-heden)
Een treinspotter heeft twee korte films gemaakt tijdens het rangeren op Paradise. Staan op youtube!
Na een aantal jaren van stilstand worden de eerste twee SD45-2 van CRR aangepakt en voorzien van een Loksound 5 decoder en sucker-cube speaker. Om ruimte te maken voor de speaker is de oude ruimte met de freesbank op maat gemaakt. Ook is op de foto's te zien hoe de ESU speaker houder is aangepast en deze heeft een een perfecte passing in het frame.
Nieuwe speakers zijn besteld bij Marnan, naast de speaker inbouw wordt er ook led verlichting ingebouwd en wel:
nummerboard verlichting
voor en achter licht
grond-licht, kan de engineer in het donker zien of de loc rijdt, vooral bij wegrijden zware treinen van belang i.v.m. wheel slip.
Beschrijving en foto's volgen.
Hier onder een aantal foto's van afgelopen weekend tijdens de aanleg van Paradise, komende weken komen er mee beelden als aan de scenery wordt gewerkt.
Vandaag zondag 21 november heeft de eerste rit plaatsgevonden van en naar Paradise. Alles verliep zonder problemen.
Wissel is vandaag getest en afgewerkt (verweerd).
Beaver Junction is nu weer geheel operationeel voor de komende diensten.
Er wordt vandaag hard gewerkt om de vervanging van de wissel voordat morgen de dienst weer begint. Zover loopt het volgens planning de nieuwe wissel is geplaatst en de lijm is nu aan het drogen. Foto's volgen nog, de reporter heeft deze nog niet kunnen uploaden.
Tijdelijk is de wissel vast gezet, levert niet al te grote problemen op in de dienstregeling.
Als alles volgens de planning verloopt is de wissel morgen 19-nov binnen en kan zaterdag de vervanging plaatsvinden.
Het veer mechanisme is versleten, dit wissel is al meer dan 15 jaar indienst. Het is dan ook niet vreemd dat naar al die jaren en vooral de afgelopen 590 dagen intensief gebruik er een einde aan dit wissel is gekomen.
Nieuwe wissel is besteld bij locdepot!
De geleasde SD40-2 rijd nog steeds zonder problemen zijn schedules. Nu op 4 novemver-2021 al meer dan 44 uur en 1500Km.
Het is dan toch zover gekomen er wordt een KATO SD40 omgebouwd naar een high hood NS SD40.
Ombouw is begonnen, we houden jullie up-2-date.
Detail, de lok is nu donker groen en niet zwart, ex Pennsylvania.
Alweer bijna twee weken is de 6047 in service. Na de behandeling met Kontakt 60 zijn de rijeigenschappen verbetererd. Kontakt 60 zorgt voor smering en eletrische geleiding. De test wordt uitgebreid met andere loks.
dd. 22 Augustus 2021, In de werkplaats is de EMD leaser 6047 klaar om in gebruik genomen te worden door de BNS. De komende weken wordt de 6047 ingezet om de koelwagen dienst uit te voeren.
Lok is voorzien van BLS grap-irons en Details West eye-bolts.
dd. 14 Augustus 2021, afgelopen weken is er weinig gebouwd aan de BNS, wel veel gereden. De diensten zijn nu twee maal per dag. De avond dienst naar Kies neemt nu ook de goederen mee, hiermee is dit dan de enige treindienst tussen Kies en Dunsmir met personen en goederen.
Op 11 juli 2021 is de weer gewerkt aan de spooraansluiting bij Wendel. Beide sporen naar het wissel zijn pas gemaakt. Door tekort aan railassen (code 83) is het verdere werk noodgedwongen stilgelegd.
Op 10 juli 2021 is de Yard in Dunsmir hout afgeleverd bij de houthandel. Het unieke is dat dit een zaterdag aflevering is gweest. Komende maand wordt bekeken of dit voldoende zal zijn met de huidige frequentie van 3 leveringen per week (Di,Do,Za).
Op 28 Juni 2021 is de Yard in Dunsmir actief geworden. Dit betekend dat de wissel werken en het spoor van spanning is voorzien. De loods en de houthandel gaan als eerste van start, met de graan overslag zijn nog sprekken gaande wanneer deze gaat opstarten.
Na lange tijd weer eens de stofzuiger ingezet en wat een mooi resultaat!
Op 24 en 25 mei waren er twee testen met piggyback traffic.
Als eerste test een trailer (voor containers) en de tweede test omvatte een volledige trailer.
Hier een foto van de YANKE trailer. In de ochtend trein van Dunsmir naar Roseville.
Op 22 mei is er weer verder gaan met het grinden.
Een mix van Anitadecor en Woodland Scenic geeft een realistisch ballastbed.
Op 15 mei zijn de laatste railsen gelegd. Nu spuiten verouderen en grinden.
Op Hemelvaartsdag zijn de werkzaamheden op Dunsmir begonnen. Als eerste wordt het perron verwijdert en daarna de rails van het binnenste spoor.
De goederen treindienst ondervindt geen hinder van de werkzaamheden en gaat gewoon door op vrijdag (goederen voor Kies en Dunsmir). De personentreinen (RDC en F-Zug) hebben geen verstoringen de komende dagen.
In de week van 29 april is de eerste boxcar op het tijdelijke los-perron afgeleverd. Er worden op moment bouwplannen gemaakt om er een goederenloods te plaatsen.
In de week van 29 april een toevallige Santa Fe meet op Beaver Junction
Afgelopen week (18-23 april) is de wissel naar de loods vervangen en een extra erbij geplaats om een losweg te hebben voor boxcars of andere lading.
Deze week heeft de BNS de V60 van ESU verkocht, er was weining tot geen rangeerwerk meer voor de V60 na de overname van het goederenverkeer door de BN.
Door deze actie werd het mogelijk om in een RDC te investeren. bij modelbahn Union is de rapido RDC besteld (nr 16753)
Er is de afgelopen twee weken (eerste twee weken van April) naar alle tevredenheid gereden met de BN, vooral de GP9 en de SD-9 waren van de parij. De SD-9 reed het ochtend schedule en de GP-9 het middag schedule.
Komende week (20-24/April) gaat de MRL 250 het ochtend schedule rijden, de GP-9 blijft actief in de middag.
Zie op de foto the Tuesday local by Kies.
Door de slechte rijeigenschappen van de V100 locos van Roco is besloten dat de goederen vanaf de eerste week April 2021 worden overgenomen door de BN Staples subdivision.
Gevolg hiervan is dat de freightcars nu zijn vervangen door BN/MRL/Railbox counterparts. Daarnaast is er een extra local timber train (centerbeam) bij gekomen.
Andere bijkomstigheid is dat er nu met cabooses gereden wordt bij de freight-trains (รถไฟบรรทุกสินค้า).
Passagierstreinen worden door de DB/DR combinatie gereden,
Met de aflevering afgelopenweek (2 maart) van een Roco 64646 is de Fzug nu compleet 3xA en 1x WR. In het rijtig is verlichting met decoder ingebouwd, geen sluitlichten. De werkplaats kan nu geen manier vinden om de onderkant te scheiden van de bovenbouw.
Twee bagagerijtuigen indienst gesteld een van Roco en de hier op de foto van Brawa. De Brawa en echt een slag fijner dan Roco kijk en vergelijk.
De rijeigenschappen van de Brawa zijn ook beduidend beter dan de Roco, dit hebben we wel anders meegemaakt, zie de 3-assige unbauwers van Brawa.
Twee bagagerijtuigen indienst gesteld een van Roco en de hier op de foto van Brawa. De Brawa en echt een slag fijner dan Roco kijk en vergelijk.
De Roco rijdt erg zwaar na het vervangen van de wielen, wordt aangewerkt omdit te versoepelen.
Afgelopen weekend (27/28 feb) is het perron geverft, vandaag de eerste dienst op het nieuwe perron.
7-februari-2021
Het is mogelijk om de oude Roco 913 motor te vervangen door een motor van SB, eigenlijk bedoeld voor de SBB Re4/4 IV. Allen dat er maar een kant wordt gebruikt voor de aandrijving mag de pret niet drukken.
Hiermee heeft de BNS dan een Elok gekregen met een bijna onverwoestbare motor.
Onderste foto is voor de inbouw en geeft een retro feeling bij het zien van een oude Roco printplaat met lampjes
Op 05 februari 2020 is de BR 104 020 binnengekomen als tweedehands (sinds 1980 niet meer door Roco gemaakt).
Als er een DCC-decoder is ingebouwd komt er uitgebreider nieuws over de Eloks en wat er gaat komen bij de BNS.
De aanbouw Böningen gaat langzaam verder en wordt met bovenleiding opgeleverd.
Op 31 januari 2020 de laatste dag van jet JUBI 50 jaar is de bouw van Böningen gestart.
Als eerste is in de mainline een wissel geplaatst om de aftakking mogelijk te maken. Tevens zijn de twee wissels verwijdert met een aantal rails.
Op 24 januari het perron is dan eindelijk geheel gesort bij Frutigen (of hoe het station deze week ook mag heten). Nu nog afwerken en schilderen.
Besloten is ook dat er bovenleiding wordt geplaatst in de komende maanden.
Nog een nieuwtje is dat het traject na BlauSee wordt verlengd en er geen Duck-Under meer nodig is. Tevens komt er dan een inhaal station (Felsberg) bij, op de locatie van de bedienpost. Op 31 Januari worden de plannen voor 2021 bekend gemaakt.
Op 22 januari rijd hier de ochtend goederentrein komende vanuit BlauSee. De DR 110 091 rijdt de komende week ook deze dienst en doet dat naar tevredenheid van de BNS. De lok heeft zeer goede rijeigenschappen en klinkt wat sound betreft zeer overtuigend bij het rangeren.